5 Mayıs 2014 Pazartesi

13-15. Ay Sosyal - Duygusal Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 13-15.1. Kendi isteklerini yaptırmada ısrar eder.
  • 13-15.2.Yeni karşılaştığı durumlarda duygularını ifade eden sesler çıkarır.
  • 13-15.3.Başkalarının duygularını anlamak için yüzüne bakar.
  • 13-15.4.Dokunarak sevgi göstermeyi taklit eder.
  • 13-15.5. Yüz ifadesi ile kızdığını belli eder.
Öğrenme Süreci
  • 13-15. 2. Yetişkin daha önce görmediği yeni bir nesne ya da oyuncağı çocuğa gösterir. Çocuğun bu nesneye hayret ifade eden ses çıkarmasını ya da hareket etmesini bekler. Yetişkin günlük yaşam içinde bu tür durumlarda benzer tepkiler göstererek model olur. Bu tür duygusal tepkiler içeren kitapları okurken uygun sesler çıkarılmasına ve hareketlerin yapılmasına özen gösterir.
  • 13-15. 4. Yetişkin çocuğun sevdiği bir oyuncağı sever, okşar, sevgi sözcükleri söyler ve oyuncağı çocuğu verir. Çocuğun da oyuncakla aynı şekilde oynamasını bekler. Yetişkin, oyun sırasında çocuğun gösterdiği sevgi belirten söz ve davranışları destekler. Daha sonra çocuğun yetişkine ya da diğer çocuklara dokunarak, sarılarak sevgi göstermesi için fırsat yaratır.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 13-15. 4. Az gören ve görme engelli çocuk için dokunarak temasta bulunmak çok önemlidir. Otizm riski olan çocuklar dokunmaya karşı tepki gösterebilir. Bunun için dokunulacak kişi ya da nesneye çocuğun yavaş yavaş alışması sağlanmalıdır. Bu süreçte yetişkin de çocuk alışıncaya kadar dokunma süresini kısa tutmalı ve süreyi giderek artırılmalıdır.
    Açıklama
    • 13-15. 1. Çocuk, ses çıkararak, yetişkinin el ya da giysisini çekiştirerek isteklerinin yapılması için çabalar. İsteği yapılmayınca tepki gösterir. İsteği yapılınca sevincini belli eder. Bu dönemde çocuk isteklerini yaptırma konusunda ısrarcı ve inatçı bir karakter sergileyebilir. Kendi isteklerini yaptırmada ısrarcı olursa bebeğe ısrar ettiği durum ile ilgili seçenekler sunulmalıdır.
    • 13-15.2. Çocuk her hangi bir nesne/varlık ya da durum karşısında sevincini, kızgınlığını, şaşkınlığını, coşkusunu ifade eden sesler çıkarır.
    • Çocuğun yeni durum, nesne, birey ve mekânlarla karşılaştığında kızgın, mutlu, şaşkın gibi duygularını ifade etmesine fırsat verilmelidir. Yetişkin çocuğa model olurken abartılı ses ve hareketlerden kaçınmalıdır.
    • 13-15. 3. Bebek, yetişkinin duygularını anlamak için yüzüne bakar ve onun duygularını tanımaya çalışır.
    • 13-15. 5. Kızgınlık anlarında çocuk kucağa alınmalı, kızdıran faktörlerden uzaklaştırılmalı ya da çocuk için gerekli bir durum var ise kademeli alıştırılmalıdır. Çocuğu rahatsız edecek bir durum mutlaka yapılması gerekiyor ise (ilaç içirme gibi) güvenlik önlemleri alınarak hızla yapılmalı ve sonrasında çocuk, kucağa alınarak sakinleştirilmelidir.

    Değerlendirme
    • Duygularını ses çıkararak, yüze bakarak, dokunarak ifade etmesi, yetişkin desteği ile öfkesinin geçmesi, basit işlere yardım etmesi gibi davranışları izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    2 yorum:

    1. Çok güzel paylaşımlarınız var. Sizi bulduğum için mutluyum. :-)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. ben de seni tanıdım için çok mutluyum sevgili cancanın annesi

        Sil